X
تبلیغات
دانشجویان معماری دانشگاه پیام نور بوشهر

دانشجویان معماری دانشگاه پیام نور بوشهر

وبلاگ دانشجویان معماری دانشگاه پیام نور برای تبادل اطلاعات

پست ثابت (مطالب جديد ، بعد از اين پست)

سلام دوستان به خصوص شما عزیزانی که هم رشته ما هستید و در دانشگاه ها و شهر های دیگه در حال تحصیل هستید . من و دیگر دانشجویان معماری پیام نور بوشهر مایل هستیم که با شما تبادل اطلاعات داشته باشیم در قالب عکس از بافت های قدیمی شهرتون ، پلان های ساختمانی ، نمونه کارهای بچه ها و . . . امیدوارم این ارتباط هر چه زودتر به نحو احسن برقرار بشه . پیشاپیش از حضور و همکاریتون تشکر می کنم (منتظر یاری سبزتان هستیم ، البته می تونه آجری هم باشه ها)


*************************


دوستانی که میخوان عضو وبلاگ بشن و مطلب بزارن, تو قسمت نظرات پست زیر, مواردی که گفته شده رو بزارن تا عضویتشون انجام بشه:

http://memaran-bupnu.blogfa.com/post-1.aspx

*************************


از این پس در آدرس زیر یک سری نظرسنجی هایی قرار داده میشه؛

حتما در این نظرسنجی ها شرکت کنید و اگه نظرسنجی خاصی مدنظرتونه هم اعلام کنید:

وبلاگ مخصوص نظرسنجی


موضوع اولین نظرسنجی: پروژه های این ترم

+ نوشته شده در  چهارشنبه سوم آذر 1389ساعت 18:49  توسط ریحانه.ث  | 

کلیسای رونشان

کلیسای نوتردام دو هو در رونشان در فاصله سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ ساخته شد و اثر خلاقه تندیس واره و ارزشمندی است  که نشان  از موقعیت  محلی  و عملکرد مذهبی دارد و کلا نمایش گنجینه ای از نوآوری و شمایل پردازی مستقل است .  در این اثر، لوکوربوزیه ،ترکیب بندی دقیق نقشه و اصل زیبایی شناسی را  همراه با آزادی عمل جسورانه ای که در معماری  نیمه  دوم قرن کسب کرده بود ، بهم درآمیخت و لحن غنایی نوینی در فرهنگ معماری به وجود آورد .

کلیسای رونشان

انگاره ای که بتن آرمه و مصالح ساختمانی با طبیعت در حال گفتگو بود .در ۱۹۵۰ ، لو کوربوزیه کار بر روی کلیسا را آغاز کرد . کلیسایی که در کمال سادگی ، یکی از شاهکار های معماری مدرن بهشمار می رود.

لو کوربوزیه درباره روند شکل گیری فکر این کلیسا (concept) این چنین می نویسد ایده ها در مغز من متولد می شوند و در مدت زمانی نا معین بی هدف اند و توسعه می یابند . بر فراز تپه ، من با دقت چهار افق را رسم کردم ، آنها تنها چهار عدد بودند . در شرق سایت ، بالون د آلزاس قرار داشت ، در جنوب یک دره قرار دارد ، در غرب دورنمای دشت ساون   قرار داشت و در شمال آن ،   یک دره  کوچک و  یک  دهکده قرار گرفته بود .  ولی  این ترسیم ها فاقد ارزش بود .جون آنها نحوه پیوند معماری ، بازتاب صدا و انعکاس بصری فرم ها را نشان نمی دادند .

در چهارم  جولای۱۹۵۰ ، تعداد زیادی زغال و کاغذ برداشتم و … پوست خرچنگی که در  یکی از  جزایر  نزدیک نیویورک  پیدا کرده بودم ، روی میز کار من قرار داشت ، به من کمک کرد تا سقف  کلیسا  را  به  وجود آورم .  دو لایه از بتن دارای ضخامت شش سانتیمتر و به فاصله ۲٫۲۶ متر ازیکدیگر .  این  سقف  روی دیوارهایی  که  از  سنگهای ساختمان قبلی ساخته می شود ، قرار خواهند گرفت .

عنصر کلیدی نور است ، نور فرم ها را روشن می کند و فرم ها قدرت  شگفت انگیز خود را  به نمایش می گذارند . بازی با تناسبات و پدید آوردن حوادث غیر منتظره ، یک هیجان ناگهانی را بوجود می آورد . ولی بازی خرد مندانه با اهداف ، بنیان صحیح ، استعداد جاودانگی ساختار اصلاح طلبی ، جسارت و بازی گستاخانه با این موضوعات مجزا ، کیفیت های مورد نیاز و سازنده معماری را بوجود می آورد.

پدر بلاد در باره این کلیسا می گوید : البته که دیری که بوجود آمده زیباست و تمامی مطالبی که گفته شد ، نشانه های این زیبایی است . این دیر نشان می دهد که زندگی نماز گزاران  و راهبان ، به فرم های سنتی وابسته نیست و می توان میان این زندگی و  معماری مدرن  که  نشان داده  استعدادهای برتری نسبت به نمونه های قبلی داراست ، هماهنگی برقرار کرد .

در بسیاری از موارد ، کلیسا سمبل کارهای دقیق و سنجیده لوکوربوزیه است . اصول معماری دهه ۱۹۲۰ او می رود تا جای خود را به ساختارهای مبهم و متنافض بدهد . او می کوشد تا یک طرح بی پایان و بی قاعده را بوجود آورد و به جای جوابهای آماده  ، سوالات جدیدی را مطرح سازد .

خانه های ژائول ، دیر لاتورت و این کلیسا بیان آشکار و دقیق عصر ماشین و مفاهیم منتج از آنرا بیان نمی کنند ، بلکه با استنباط از تفسیر های زندگی ، نشانه هایی از نفوذ مجازی زندگی را ارائه می کنند .

نیروهاى  سایت
سایت بنا بر روی زمین مسطح بالای یک تپه قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از پایین تپه در سمت جنوب شرقی آن سایت واقع است .قسمت غربی مسیر با درختان محصور شده است و این مسیر از جبهه غربی سطح صاف بالای تپه به آن  وارد  می گردد.در فاصله زیادی از قسمت شرقی سایت ، درختان جنگل لبه شرقی سایت را بوجود آورده اند . در میان این تپه پر درخت ، سطح  صاف و  کوچکی در جبهه غربی آن  قرار  گرفته  که دارای چشم اندازهایی به اطراف وخصوصا سمت جنوب است .

هر ساختار عمودی موجود بر روی سایت مانند یک نشانه قابل روئیت از دور عمل می کند . ولی لو کوربوزیه یک فرم محوری مستطیل شکل برای کلیسای خود انتخاب می کند زمین صاف و قرارگیری آن بر روی مرتفع ترین نقطه تپه ، اهمیت بصری مورد نیاز  را برای  قرارگیری  یک بنای ماندگار تامین می کند . سطح صاف و کوچک یک مرکز توجه است و باید نیازهای مذهبی ونیایشی این کلیسای کوچک بصورت یک حجم مرکزی در مرکز ثقل سایت ارائه شود . کلیسای کوچک روی بالاترین نقطه تپه و در امتداد محور شرقی / غربی قرار گرفته است .  سایت بواسطه شیب خود یک جهت دارد مسیر منتهی به بنا در گوشه جنوب غربی و در کنارفضای باز روی خطوط ترازی که شیب جنوب غربی را به وجود آورده اند ، قرار گرفته است . جایگیری کلیسا حالتی مناسب و پرمعنا را برای روبروشدن با بنا درانتهای یک سفر زیارتی بوجود می آورد. لو کوربوزیه با توجه به حالت مایل سایت ، محدوده های مجزایی را برای ورود ومحل تجمع زائرین در فضای باز تعبیه نموده است مسئله مهم ، نحوه جایگیری و شکل گیری بنا برای برقراری ارتباط میان مسیر حرکت ، بنا و حالت مایل سایت است . نخستین مسئله ، انطباق مسیر مایل و محور طولی کلیسا است . یک سطح مقعر قادر است توالی حرکت مورد نیاز برای قسمت انتهایی مسیر را تامین نماید . محور متقاطع بر اثر فرم درختان محصور کننده قسمت غربی تغییر جهت داده است . این تغییر جهت به طراحی مسیرحرکتی بسوی محور کلیسا کمک می کند . مسیر حرکت به کمک یک محور متقاطع به سوی محور اصلی کلیسا می رود.


چند تا عکس دیگه هم از این اثر در ادامه مطلب هست اگه خواستین نگاه کنین خالی از لطف نیس

منبع: www.atlasy.ir


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه سوم آبان 1390ساعت 10:2  توسط ریحانه.ث  | 

تبریک و تهنیت سال نو

"مهم نیست قفل ها دست کیست ، مهم این است که کلید ها دست خداست؛ دعا می کنم که شاه کلید تمام قفلها را از خدا عیدی بگیرید!"

سلام دوستان، سال ۹۰ بر همه تون پساپس مبارک . امیدوارم سال خوبی پیش رو داشته باشید (به خصوص وقت زدن نتیجه های امتحانات پایان ترم!)

موفق و پایدار باشید

+ نوشته شده در  شنبه ششم فروردین 1390ساعت 22:33  توسط ریحانه.ث  | 

پروژه اتصال tubize

"لوئیس بریل در چهارم ژانویه 1809 در شهر کوچکی در نزدیکی پاریس بنام کاوپ وری متولد شد. تنها سه سال داشت که در اثر برخورد یک درفش به یکی از چشمانش دچار کم بینایی شدید شد و به خاطر گسترش عفونت یکسال بعد بکلی نابینا شد.

نخستین جرقه اختراع بزرگ او ، ملاقات یک کهنه سرباز فرانسوی بنام کارلوس باربیر بود. کارلوس باربیر به خاطر ارائه روشی به نام نوشتن در شب تا حدی شهرت کسب کرده بود.این روش استفاده از 12 نقطه برجسته بود که سربازان را در برقراری ارتباط در مواقع بحرانی جنگ ، کمک می کرد. اما مشکلی که لوئیس داشت این بود که یادگیری ترکیب های مختلف 12 نقطه برای کسانی که نابینا به دنیا آمده بودند بسیار سخت بود.این بود که با تلاشی خستگی ناپذیر 12 نقطه را به 6 نقطه کاهش داد. لویی در این هنگام تنها 15 سال داشت.

هر کارکتر یا سلول بریل از 6 نقطه تشکیل شده که در یک مستطیل به صورت دو ستون سه نقطه ای کنار هم قرار می گیرند.هر سلول می تواند دو حالت برجسته یا غیر برجسته داشته باشد که جایگشت این دو حالت در شش نقطه مجموعا 64 حالت مختلف را ایجاد می کند . بدین ترتیب امکان نوشتن کلیه حروف الفبا،اعداد و علائم ریاضی ، همچنین علائم نگارشی چون ویرگول،نقطه و . . . فراهم می آید.

هنگامی که در 1829 او نخستین کتابش را با الفبای ابداعی خود نوشت ، اولین کاربران روش لوئیس بریل ، همکلاسی های باهوش و بی امکاناتش بودند. لوئیس تنها به الفبا قانع نبود از این رودر 1837 علائم مربوط به ریاضیات و نت های موسیقی را هم به الفبای خود افزود.

وی که با اختراع بزرگش برای همیشه نامش در یادها ماندگار شد در سال 1852 در سن 43 سالگی چشم از جهان فروبست."

شاید به این فکر فرو رفته باشید که این هم مقدمه چینی واسه چی بود؟ اصلا خط بریل با معماری چه ربطی به هم دارند؟ اگه صبور بوده باشید و تا این قسمت مطلب با ما مونده باشید می خوام شما رو مختصرا با پروژه اتصال tubizeکه در بلژیک هست آشنا کنم که ایده اولیه این کار از خط بریل گرفته شده و طراح این پروژه "وینسنت کاله بات" بوده . این مجموعه شامل 140 خانه و دفاتر کار ، موزه و غرفه های خرید هستش!برای آشنایی بیشتر با این مجموعه به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم اسفند 1389ساعت 17:50  توسط ریحانه.ث  |